Beperk gebruik gebruik

Leo Babauta heeft een interessante weblog genaamd Zenhabits. Hierin verteld over zijn pad en hoe hij is gekomen daar waar hij nu is. Belangrijke onderwerpen zijn onder andere over gewoontes. Hoe goede gewoontes op te bouwen en hoe slechte gewoontes te breken. Het zijn altijd interessante en soms eenvoudig te volgen tips.

Ditmaal gaat het over het breken van de gewoonte van ons om achter lang achter allerlei beeldschermen te zitten. Veel van ons zitten vaak achter/voor de televisie. Zo kijken Nederlanders gemiddeld 3 uur en 11 minuten per dag naar de TV en het wordt ook steeds meer. In 2008 keken we gemiddeld 6 minuten per dag minder.

Velen van ons zitten niet alleen naar de TV te kijken maar ook steeds meer naar andere beeldschermen. Zo zit ik de hele dag achter een laptop, los van de tijd die ik in overleggen zit en de lunch, sanitaire en thee momenten. ’s Avonds kijk ik overigens weinig tot geen TV maar is mijn blik meer gericht op mijn Asus Transformer Prime of mijn bureau computer. De Transformer gebruik ik overigens veel als eReader.  Maar dit laat onverlet dat ik mijn ogen veel gericht heb op een oplichtend vlak stukje glas.

Babauta schrijft daarover dat je je eigenlijk in die tijd zou moeten beperken om ook andere leuke dingen te doen. Er zijn namelijk nog zoveel andere dingen.

Too much screen time means less active time, less personal socializing, less focus on the present, less time for cooking healthy food, less time reading novels, painting, making music, making time for the ones you love. And too much sitting means fewer years on your life.

Om deze gewoonte te doorbreken stelt hij limieten voor. Limieten op het gebruik van al die beeldschermen. Zet een limiet bijvoorbeeld op het gebruik van de TV. Dit begint al met het streng selecteren van datgene naar wat je gaat kijken. Zet niet de TV aan en vervolgens pas uit wanneer het al halverwege de nacht is en je een paar keer in je stoel in slaap bent gevallen.

Ook computer gebruik kan gelimiteerd worden door dit bijvoorbeeld op te knippen in blokken van 30 of 45 minuten en daarna een pauze in te lassen. Je hebt daar zelfs speciale programma’s voor zoals het Open Source programma Workrave.

Belangrijk bij dit alles, zoals bij alle gewoontes dat je je er van bewust bent en dat je iets daaraan wilt doen. Berichten met tips zoals die van Leo Babauta helpen daarbij.

Overigens lijkt me dit in ieder geval een goede tip voor al die mensen die al lopend, fietsend of autorijdend hun blik meer op hun telefoon hebben gericht dan op de omgeving.  Met alle minder prettige gevolgen van dien.

