Max Tack, mijn Taijiquan leraar, schreef recent op zijn Facebook pagina een stukje over vergeving. Ik vind dit zo belangrijk en duidelijk omschreven dat ik dit stuk hier, met zijn toestemming, wil aanhalen.

Vergeving

Vandaag vroeg iemand me om raad over het onderwerp vergeving. Een belangrijk en voor velen lastig onderwerp. De vraagstelling impliceerde onder meer dat vergeving gelijk zou staan aan goedkeuring. Ik heb er vandaag veel over nagedacht, en over gemediteerd. Wilde er toch iets over delen met jullie. Voel je vrij om te reageren.

Bij vergeving draait het absoluut niet om goedkeuren. Iemand vergeven verandert die ander niet. Het verandert de daad niet. Het verandert jou zelf. Het is een vorm van loslaten, van vrij worden. Door vergeving komt er weer ruimte voor het nieuwe. Nieuwe kansen, nieuwe ontwikkeling, nieuwe gedachten. Vergeving verandert ook de energie in deze wereld (en de wereld kan dat wel gebruiken).

Misschien helpt een voorbeeld. Stel dat iemand heeft mij op zeer onfatsoenlijke wijze heeft uitgescholden, mij mentaal heeft aangevallen, geschopt en geslagen. Alle emoties die hierdoor teweeg worden gebracht zijn valide. Maar als ze te lang blijven hangen worden het ketenen. Ik ga vastzitten aan die persoon, terwijl ik juist het tegenovergestelde wil.

Wanneer ik bewust die persoon vergeef, verander ik de energie. Ik hoef de aanval, het schoppen en slaan, niet goed te keuren. Natuurlijk was het onnodig. Natuurlijk was het onrechtvaardig. Mijn vergeving doet daar niets aan af. Het laat zien dat ik boven mezelf kan uitstijgen, boven primaire emoties kan staan. Ik krijg dan weer lucht, ik kan weer ademen. Ik kan weer gaan en staan waar ik wil en helemaal mezelf zijn, congruent met mezelf zijn, in mijn kracht staan. Die persoon zal waarschijnlijk blijven schoppen en slaan, met die energie staat deze persoon nu eenmaal in de wereld. Maar ik ben niet meer verankerd in die negatieve energie. Ik kan weer verder, ik kan ontwikkelen. Ik ben gegroeid.Het moeilijkst van alles is wellicht wel jezelf te vergeven.

Ook bij mij zit/zat iets in mijn denken, wat me belemmerde. Ik heb mezelf vergeven, en mezelf daarmee verlost. Ik dacht dat ik dat al had gedaan, maar kennelijk was het nodig om dat nog eens heel bewust te doen. Wat mij daarbij helpt is er een klein ritueel van maken. Dus geen losse gedachte (al kan dat voor jou voldoende zijn), maar een kaarsje of wierook branden, witte salie werkt altijd goed voor mij, of een meditatie er aan wijden.

Meer informatie over mijn Taijiquan leraar kun je vinden op zijn website. Je kunt de site vinden op http://www.maxtack.nl/

