Soms lees je een artikel op internet dat verwoord zoals jij je voelt of waar je mee bezig bent. Eén van de vele sites die ik volg is lifehacker.com. Een site die op allerlei manieren probeert te beschrijven hoe je je leven zo efficiënt mogelijk invult.

Dan valt je blik op een artikel over vroeg opstaan en de tegenhanger daarvan, het vroeg naar bed gaan. In dit artikel stelt de auteur, Joel Gascoigne, dat vroeg opstaan een kenmerk is van veel succesvolle mensen. Hij staat om 5 uur ’s morgens op, mediteert een aantal minuten en vervolgens ontbijten. Aansluitend besteed hij 90 minuten aan een aantal voor hem meest belangrijke dingen en gaat vervolgens sporten. Dan een tweede ontbijt en om 9 uur start zijn werkdag. Hij heeft er dan dus al een halve werkdag opzitten waarbij de voor hem meest belangrijke zaken eigenlijk al zijn afgewerkt.

Het interessante aan dit alles is dat hij vervolgens in het artikel twee dingen constateert.

  1. Doordat hij voldoende slaap nodig heeft, ongeveer 7,5 uur, noodzaakt dit vroege opstaan ook dat hij vroeg naar bed moet.
  2. Dat in het weekend het opstaan wel iets later kan, maar niet zo heel veel later om in de routine te blijven. Hij geeft aan dat een uur speling weinig effect heeft. Sta je echter veel later op dan wordt het oppakken van de routine op maandag een stuk lastiger.

Eigenlijk zijn het open deuren die hier ingetrapt worden. Ieder weldenkend mens kan dit met zijn klompen aan voelen. Het grappige is dat een dergelijk artikel je toch weer even met de neus op de feiten drukt. Ik merk het namelijk zelf dat bij het vroeg opstaan ik ook wel vroeg naar bed moet omdat het je anders binnen een week opbreekt. Uiteraard hangt het helemaal af van je nachtelijke slaap behoefte.

Ik sta over het algemeen rond half zeven op en probeer om tien uur in bed te liggen. Soms geeft mijn lichaam aan dat ik vroeger naar bed moet. Wanneer ik vervolgens niet luister en toch later ga, kun je erop rekenen dat mijn lichaam de volgende ochtend wraak neemt. 😉

Advertisements