TegeltjeNovember2013-aanpassing

Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief binnen van een vereniging waar ik lid van ben. De Nederlandse afdeling van deze internationale vereniging bestaat dit jaar 50 jaar. Het zijn de Gouden Jaren is het thema van alle activiteiten die dit jaar worden georganiseerd.

Eén van die activiteiten is het kiezen van de spreuk van de maand. Ieder lid kan een spreuk indienen en deze worden door een jury beoordeeld waarop vervolgens één spreuk wordt gekozen tot de spreuk van de maand. Deze spreuk wordt op een tegeltje gezet en uiteraard kun je deze kopen. Er zijn al mensen die alle tegeltjes verzamelen.

De spreuk van de maand november luidt: Als je zelf steeds aan het woord bent leer je niks nieuws. Als je naar een ander luistert leer je steeds iets bij. Dit is voor mij een hele belangrijke spreuk. In mijn werk als projectmanager merk ik dat het goed luisteren naar de andere teamleden bij veel leert over de mensen zelf, het project en de risico’s die we in een project lopen. Wanneer ik zelf alleen maar aan het woord ben leer ik niks van de anderen.

Het is soms wel eens lastig om goed te leren luisteren naar anderen. Zeker wanneer die een menig hebben die diametraal staat ten op zicht van je eigen mening Dan juist is goed luisteren ven groot belang.  Dit maakt duidelijk hoe de ander tegen een project of iets anders aankijkt en dat leert je ook iets over jezelf.

Voor mij is Stephen Covey de persoon die mij hier nog het meest over heeft geleerd in zijn boek 7 habits of highly effective people. De vijfde gewoonte in zijn boek is op zijn Engels:”Seek first to understand, then to be understood”. Een uitspraak waar ik veel over heb nagedacht en ik soms nog moeilijk vind om uit te voeren maar in mijn werk zeer belangrijk.

Toen ik dus de spreuk van deze maand terug zag in de nieuwsbrief moest ik gelijk aan die vijfde gewoonte denken. Dit tegeltje ga ik aanschaffen en bij mij boven het bureau hangen als aandenken aan de belangrijke woorden van Stephen Covey.

