Ik ben al jaren een fervent gebruiker van de foto website Flickr. Tegenwoordig een onderdeel van Yahoo. In de loop der jaren heeft de site zich ontwikkeld van een simpele foto upload site tot een zeer uitgebreide site waarin je foto’s en ook video kunt uploaden, beheren en zelfs bewerken. Uiteraard is er ook een hele community ontstaan rondom foto’s op Flickr. Het kan dus maar zo zijn dat je het verzoek krijgt om een foto , die je net voor iedereen zichtbaar op Flickr hebt geplaatst, op te nemen in een zogenaamde foto groep.  Of je meld een foto zelf aan voor een dergelijke groep. Daar zijn er honderden zo niet duizenden van rondom allerlei thema’s.

Een andere uitgebreide feature is de zoek functionaliteit. Je zoeken op allerlei woorden en op woorden die vooral niet mogen voorkomen. Selecties beperken tot allen foto’s of allen video of illustraties. Ook heel handig is het zoeken naar foto’s die beschikbaar zijn gesteld conform de Creative Commons licentie voorwaarden. Vooral met de geavanceerde zoekfunctie kun je leuk spelen.

Ik heb voor bijgaande foto gezocht op de cijferreeks ‘123’. Aangegeven dat ik alleen in foto’s wilde zoeken en alleen die foto’s die een Creative Commons licentie hebben. Vervolgens krijg je natuurlijk een hele lijst. Dus je kunt de selectie nog inperken door bijvoorbeeld alleen de foto’s te tonen van een bepaalde maand of uit een specifieke periode. Mijn criterium was dat de foto de cijferreeks moest tonen en dat ik erom moest lachen. Bijgaande foto die als eerste aan mijn criterium voldeed.

Have fun.

