Wikipedia-logo-v2-nl

Ik ga in deze NaBloPoMo challenge nog een extra spannend tintje geven. Ik noem het Wikipedia Woensdag. Het leuke is dat het ook in het Engels zou werken als Wikipedia Wednesday. In het Frans of Duits zou het problematischer worden dus maar gelukkig dat ik niet in die talen blog 😉

Anywho. De regel is dat ik de Nederlandse Wikipedia van de actuele woensdag open in een browser en dan een keuze maak uit de items op de voorpagina.  Zoals je ziet maak ik het me toch weer makkelijk omdat er vaak een tiental items staan waar ik uit zou kunnen kiezen. Voor deze woensdag, de 13e november 2013, zie ik op de voorpagina items staan over onder andere dat vandaag Ayaan Hirsi Ali werd geboren in 1969 en Whoopi Goldberg in 1955. Een artikel over de mythische regenboogslang en dat de aardbeving in Roermond van 1992 tot de krachtigste van West-Europa behoort. Uit deze lijst kies ik het Uitgelicht item over de Griekse held Herakles.

Hercules_Musei_Capitolini_MC1265_n2

Herakles wordt gezien als één van de mytische Griekse helden. Hij was niet alleen sterk maar ook erg slim. Hij is met name bekend geworden door de uitvoering van de 12 moeilijke werken van koning Eurystheus. Toen hij in de wieg lag stuurde de godin Hera uit jaloersheid, omdat hij verwekt was door Zeus, twee slangen op hem af om hem te doden. Hij overleefde de aanslag door de slangen met beide handen te wurgen.

Van de 12 opdrachten die hij moest uitvoeren is wellicht die van het uitmesten van de stal van koning Augias wel de bekendste. Deze koning bezat 3000 runderen en de stallen waren in geen 30 jaar schoongemaakt. het was dus een behoorlijke bende. Herakles klaarde de klus in 1 dag door de loop van twee rivieren te veranderen en deze door de stallen heen te laten lopen. In Nederland is dit bekend geworden door een grote puinhoop aan te duiden als een Augias stal.

Van zijn daden zijn films en boeken gemaakt waaronder een Disney film . Eén van Neêrlands bekendste schrijvers, Louis Couperus, heeft in 1913 een boek over deze held geschreven, uiteraard,  genaamd Herakles. Hierin worden de daden van hem beschreven maar ook zijn woede uitbarstingen. Alles bij elkaar was hij het proto type van de superheld.

Hij ‘overleed’ door zelfmoord. Hij bouwde een brandstapel en legde zichzelf erop. Vervolgens vroeg hij aan iedereen om de brandstapel aan te steken. Echter niemand durfde dat aan. Uiteindelijk was het de herder Philoctetes die de brandstapel aanstak. Herakles stierf niet echt. Hij werd onsterfelijk en opgenomen in het Pantheon op de berg Olympus.

