retreat15

Via Facebook bracht de WDP community in Berlijn de mensen op de hoogte van hun plan voor een eindejaars retraite. Deze retraite vind plaats van 12 december tot en met 19 december in hun trainingscentrum in Berlijn. Mensen worden uitgenodigd om bij hun te komen en aan de retraite deel te nemen. Helaas kan ik dit jaar niet naar Berlijn. Ik heb dus besloten om een vergelijkbare retraite thuis te doen.

Het idee achter deze retraite is dat je je even afsluit van het dagelijkse leven met alle hectiek, facebook, internet, etc. en je concentreert op datgene wat voor jezelf belangrijk is. Je hoofd leegmaken en je voorbereiden op een nieuw jaar, nieuwe ideeën en nieuwe plannen.

Tijdens de retraite doe je aan vasten: zowel fysiek als mentaal. Het fysieke bestaat uit het twee maal een maaltijd eten (een ontbijt en een lunch) op een dag. Geen suiker, geen vlees.  Voor de rest drink je vruchtensap, thee of gewoon water.  Het mentale bestaat uit het ontpluggen, je loskoppelen van de elektronische omgeving: je telefoon, je computer, geen TV en geen radio. Het betekend ook in stilte leven. Alleen wanneer nodig iets zeggen of in noodgevallen gebruik maken van telefoon of email.

De retraite volgt een dagschema dat gevuld is met meditatie in diverse vormen, QiGong oefeningen en het lezen van de klassieken. Dit laatste kun je op verschillende manieren interpreteren. Belangrijk criterium voor het boek dat je wilt lezen in de retraite is dat het ter inspiratie moet dienen en niet tot vermaak of tijdverdrijf. Ik heb ervoor gekozen om de klassieke werken uit de Traditionele Chinese Geneeswijze opnieuw te lezen. Ook wil ik weer eens in de oude Tai Chi principes duiken.

In de voorbereiding voor deze retraite heb ik nagedacht over wat ik wil gaan in deze periode, wat mijn verwachtingen zijn en welke oefeningen ik ga doen. Voor een aantal dingen heb ik wat nagezocht omdat ik het niet meer helder voor ogen had he bepaalde oefeningen gingen. Dit betreft bepaalde staande meditatie en lopende meditatie vormen. Ook heb ik alvast de boeken klaargelegd die ik wil gaan bestuderen.

Tevens heb ik een nieuw notitieblok en pennen gekocht om daarin mijn aantekeningen te maken van wat ik lees of wat ik in de meditatie of oefeningen tegen kom. Ook wil ik een dagboek gaan bijhouden. Waar ik dat normaal in Evernote doe zal ik het in de retraite op papier doen. Ik hoop dat ik na afloop mijn handschrift nog kan lezen.

Mijn schema voor de retraite is als volgt:
04:00 – 05:00 – Meditatie (zittend of lopend)
05:00 – 06:00 – QiGong (verschillende vormen maar elke dag ook ShibaShi)
06:00 – 08:00 – Rusten
08:00 – 09:00 – Ontbijten
09:00 – 09:30 – WarmingUp
09:30 – 10:00 – Stretchen, verschillende vormen
10:00 – 12:00 – Zhan Zhuang (Staande meditatie)
12:00 – 13:00 – Rusten
13:00 – 14:00 – Lunch
14:00 – 18:00 – Bestuderen klassieken*
18:00 – 19:30 – Hui Chun QiGong
19:30 – 21:00 – Meditatie (zittend of lopend)
21:00 – 22:00 – Klein stukje fietsen
22:00 – 04:00 – Slapen

* Lezen van de klassieken:

  • Huang Di Nei Jing
  • Nan Jing
  • Dao de Jing
  • Foundations of Chinese Medicine / Maciocia
  • Traditional Chinese Medicine Diagnostic Guide / Al Stone
  • Inside Zhan Zhuang / Mark Cohen
  • The Complete book of Tai Chi Chuan / Wong Kiew Kit (H4: Advice from Great Masters)

Update: volgende klassieke werken toegevoegd. Deze klassieken gevonden op deze site met allerlei vertalingen

太極法說
EXPLAINING TAIJI PRINCIPLES
楊班侯
attributed to Yang Banhou
[circa 1875]

太極答問
附單式練法
ANSWERING QUESTIONS ABOUT TAIJI Including SINGLE POSTURE PRACTICE METHODS
陳微明
by Chen Weiming
[1929]

楊家太極拳各藝要義 武術偶談
THE SKILLS & ESSENTIALS OF YANG STYLE TAIJI BOXING
and MARTIAL ARTS DISCUSSIONS
黃文叔先生著
by Huang Wenshu [Yuanxiu]
[published by 國術統一月刊社 Martial Arts United Monthly Magazine Society, June 15, 1936]

 

Ik ben dus van 12 december tot en met 19 december niet bereikbaar.

Detail info over de retreat in Berlijn.

 

Advertenties